اكتشاف سلالة مدمرة من إنفلونزا الطيور في أميركا

VALDEZ, AK - APRIL 1:  Ducks swim in the harbor on April 1, 2004 in Valdez, Alaska. Fifteen years after the Exxon Valdez supertanker split open on a submerged reef and spilled 11 millions gallons of crude oil into Prince Willliam Sound on March 24, 1989, legal fights continue. Experts thought the crude would be gone by 1995 but oil still clings to rocks on once-pristine beaches where sea otters digging into relatively fresh oil are still unleashing toxins. Residents and scientists are pushing for a $100 million re-opener of the landmark $900 million civil settlement Exxon signed in 1991 to resolve environmental claims before it expires in 2006, amid fear that the Bush administration will not attempt to secure the additional $100 million.     (Photo by David McNew/Getty Images)

قالت وزارة الزراعة الأميركية، الجمعة، إن سلالة من إنفلونزا الطيور كانت سببا في نفوق نحو 50 مليونا من الدجاج والديوك الرومي (الحبش) العام الماضي بالولايات المتحدة، اكتشفت في البلاد للمرة الأولى خلال 14 شهرا.

وقالت الوزارة إن السلالة “إتش5.إن2” اكتشفت في بطة برية في ألاسكا، في إطار برنامج مراقبة تجريه على الطيور منذ التفشي المدمر العام الماضي.

وتقول الوزارة إنها لم تكتشف السلالة في أي طيور برية أو دواجن منذ يونيو 2015. وتقدر الطيور البرية على حمل الفيروس دون أن تظهر عليها أعراضه ونقله إلى الطيور الداجنة من خلال الريش أو الفضلات.

وكلف تفشي الفيروس العام الماضي مصدري الدواجن خسارة أعمال بملايين الدولارات مع إقدام الشركاء التجاريين على الحد من إبرام صفقات مع ولايات أميركية أو دول مصابة بالفيروس.

وقررت بعض الدول ومنها الصين وقف جميع واردات الدواجن من الولايات المتحدة. 

المصدر

اترك رد