تحقيق دولي في انتهاكات بحق مدنيين في جنوب السودان

TOPSHOT - A Sudan People's Liberation Army (SPLA) soldier holds a gun at a containment site outside Juba on April 14, 2016. The soldiers at the site are the Tiger Battalion of the presidential guard consisting of a total of 700 soldiers. The site is about 30 km outside of Juba as per the transitional security arrangements of the South Sudan peace agreement. The demilitarisation of Juba is an important part of the peace agreement of the cessation of hostilities signed in August 2015 and seen as a way forward to forming the transitional government of national unity. This has also been a sticking point before the return of Rebel leader Riek Machar who is due to be sworn in as the country's Vice President. / AFP / cds / SAMIR BOL        (Photo credit should read SAMIR BOL/AFP/Getty Images)

وأعرب الأمين العام بان كي مون في بيان عن “قلقه حيال مزاعم مفادها أن قوة الأمم المتحدة في جنوب السودان لم ترد في الشكل المناسب للحؤول دون وقوع هذه الأعمال الخطيرة من العنف الجنسي في جوبا”.

وأشار بان إلى هجوم وقع في 11 يوليو “قتل خلاله شخص وتم اغتصاب وضرب العديد من المدنيين من جانب أشخاص في الزي العسكري”، بحسب فرانس برس.

وأضاف أن “تحقيقا خاصا ومستقلا (سيكلف) بتحديد ظروف هذه الحوادث وتقييم رد فعل القوة”، مكررا “شعوره بالصدمة إزاء أعمال العنف التي ارتكبتها القوات الحكومية وقوات المعارضة في جوبا بين الثامن والحادي عشر من يوليو”.

وحض حكومة جنوب السودان على التحقيق وملاحقة المسؤولين عن ذلك أمام القضاء.

اترك رد