كوريا الشمالية تؤكد استئناف انتاج البلوتونيوم

TOPSHOT - ADDITION- People watch a news report on North Korea's first hydrogen bomb test at a railroad station in Seoul on January 6, 2016. South Korea "strongly" condemned North Korea's shock hydrogen bomb test and vowed to take "all necessary measures" to penalise its nuclear-armed neighbour.  The image shown on TV shows files images from other nuclear tests from other countries and the caption in red at the bottom of the screen reads "the Blue House will convene an emergency meeting of the NSC, the National Security Council."   AFP PHOTO / JUNG YEON-JE / AFP / JUNG YEON-JE        (Photo credit should read JUNG YEON-JE/AFP/Getty Images)

وأوضحت الوكالة أن معهد الطاقة الذرية الكوري الشمالي الذي يشرف على مجمع بيونغيون أهم موقع نووي في كوريا الشمالية، استأنف الإنتاج بهدف تصنيع أسلحة وطاقة نووية “كما كان مقررا”.

وقال المعهد في مقابلة مكتوبة مع الوكالة اليابانية: “أعدنا معالجة قضبان وقود نووي سحبت من المفاعل”، بدون توضيح حجم ما أنتج.

وبإمكان مجمع بيونغيون حين يعمل بكامل طاقته، أن ينتج نحو ستة كيلوغرامات من البلوتونيوم سنويا وهي كمية كافية لقنبلة نووية واحدة أو اثنتين.

وكان معهد أميركي والوكالة الدولية للطاقة الذرية قد حذرا من مؤشرات تدل على إعادة تشغيل كوريا الشمالية لمصنع إعادة معالجة البلوتونيوم بغرض تصنيع أسلحة نووية.

اترك رد